De Grote Appel - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu De Grote Appel - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu

De Grote Appel

Door: Roel en Eugénie

Blijf op de hoogte en volg Roel en Eugenie

26 September 2012 | Verenigde Staten, New York

Hi there,
Van een stad die zich ‘The Big Apple’ noemt zou je verwachten dat gezond voedsel rijkelijk voorhanden is. Het is er wel, maar daar hangt dan ook meteen een flink prijskaartje aan. Gezond eten wordt financieel afgestraft. Wat ze hier een ‘farmer’s market’ noemen wordt als een heuse attractie beschouwd, maar is in werkelijkheid een ordinaire groente- en fruitmarkt. Aangezien wij het hele jaar door al gezond eten, geven we ons daarom zonder al te veel wroeging om budgettechnische redenen maar even over aan donuts, hot dogs, pizza’s, hamburgers en frietjes. De broekriem begint al iets strakker te zitten.
Blijkbaar zijn de vele kilometers die we door de straten van New York hebben afgesjouwd ontoereikend om al die extra calorieën te verbranden.

We kunnen hier gaan opsommen wat we allemaal in New York hebben gezien, maar dat lijkt ons wat overbodig. We hebben alle highlights – en nog wat extra – kunnen afvinken. Toch erg leuk om al die plekken en beelden die je uit films en tv-series kent nu eens in het echt te hebben gezien, van Central Park, Times Square en Wall Street tot de Brooklyn Bridge en het 9/11 Memorial, met hier en daar een museumpje er tussendoor gestrooid (alhoewel ‘museumpje’, in het Museum of Natural History hebben we bijna 2 uur doorgebracht zonder echt ergens de tijd voor te kunnen nemen). Zowel van onder de grond (subway), op straatniveau, uit de hoogte (uitzicht vanaf Rockefeller Center en Empire State Building) als vanaf het water. Elke avond deden de voeten zeer en kwamen we uitgeteld in het hotel terug. Maar het was allemaal ‘awesome’, om de locals maar even te citeren.

Enkele observaties:
- De metro komt na onze bezoeken aan Japan vorig jaar en de Olympische Spelen van Londen dit jaar bijzonder ouderwets en slecht onderhouden over.
- Van New York’s finest, de agenten van de NYPD, hebben ze er een heleboel. Zelden hebben we zoveel blauw op straat gezien. Hun voornaamste activiteit: aanwezig zijn. De meesten lijken schijnbaar doelloos rond te hangen. Ook de New Yorkers beschouwen ze als onderdeel van het straatmeubilair. Wij dachten altijd maar dat Amerikanen overliepen van respect voor de sterke arm van de wet, maar hier hebben ze daar schijt aan. Onder de neus van oom en tante agent worden rode voetgangerslichten en andere verkeersreglementen massaal aan de voetzool gelapt. Op dat punt waren we heel snel ingeburgerd.
- New Yorkers hebben een grote blaas. De drankjes zijn vaak enorm (we hebben begrepen dat burgemeester Bloomberg een verbod wil op de zogenaamde ’emmers’, drankjes van meer dan een halve liter), maar openbare toiletten zijn er op Manhattan nauwelijks te vinden. Voor een hoognodige plas hebben we zo een keer bijna een half uur in de rij gestaan voor een toilet bij een Starbucks, normaal voor ons als niet-koffiedrinkers een zaak waar we nooit binnen zouden komen.
- Alle clichés over de verschillende bevolkingsgroepen in New York kloppen. De typetjes uit de tv-series bestaan echt. Zelden hebbe we trouwens zo’n scherpe scheidingslijn gezien tussen twee wijken als tussen Little Italy en Chinatown. We bezochten Little Italy op de laatste dag van het San Gennaro festival (vooral een excuus om veel te eten en te drinken tegen belachelijke prijzen), waarbij het Forza Italia van de wijk afspatte, terwijl we ons een paar straten verder in een parkje in Chinatown weer in Beijing of Shanghai waanden. We hoorden louter Chinees en de mensen kleedden en vermaakten zich precies zoals we dat vijf jaar geleden in China ook dagelijks meemaakten.
- Haren was even wereldnieuws in New York. Ja ook hier was het nieuws over de riots na een op facebook aangekondigde sweet sixteen party doorgedrongen.

Volgens de weerman op tv was het gisteren wat chilly voor de tijd van het jaar. We kunnen er als Nederlanders alleen maar jaloers op zijn. Tijdens deze ‘slechtste’ van onze vier dagen in New York kwam de temperatuur ‘maar’ op twintig graden uit en scheen – net als alle andere dagen – de zon volop. Het nodigde uit om af en toe eens lekker te relaxen in één van de parken in de stad en de New Yorkers in al hun verscheidenheid gade te slaan. Er lopen wat vreemde types rond. We tekenen er voor als het weer zo blijft. Krijgen we ook nog een kleurtje…..

See ya,
Eugénie en Roel

• 26 September 2012 - 18:34

Simone:

Leuk!!!
    Jammer van IJsland maar dit maakt weer veel goed

• 30 September 2012 - 11:43

Marijke:

Cool! Jullie zien weer een hoop toffe dingen zie ik! veel plezier nog! x