cruisen vanuit Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu cruisen vanuit Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu

cruisen vanuit Dubai

Door: roeleneugenie

Blijf op de hoogte en volg Roel en Eugenie

08 April 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Ciao,
We zouden nog even laten weten wat we van onze cruise vonden. Bij deze dan: vermoeiend. Zoals in de eerste posting van deze reis gemeld begon dat met de aankomt midden in de nacht en de verplichte aanwezigheid bij de veiligheidsdrill de volgende ochtend vroeg met amper 4,5 slaap. Daar kwam bij dat we voor het avonddiner aanvankelijk bij de tweede zitting van 21.00-23.00 uur waren ingedeeld, waardoor we elke dag pas laat konden gaan slapen, om de volgende dag rond zeven uur weer op te staan voor de tripjes aan wal.

Na drie dagen waren we bekaf en hebben we overplaatsing naar de eerste zitting van 18.30 uur aangevraagd en dat beviel een stuk beter, al bleven we moeite houden met het enorme tijdsbeslag van het avondeten. Om onduidelijke redenen was Costa enkele weken eerder met het buffet in de avonduren gestopt. Wij waren ervan uitgegaan dat je 's avonds ook buffet zou kunnen eten, net als bij het ontbijt en de lunch. Dat had ook onze voorkeur: sneller en flexibeler. Want daar hadden we als vrije reisvogels toch ook wel een beetje moeite mee; dat je leeft op het tijdsplan van de cruisemaatschappij.

Je weet het van tevoren, maar het gebonden zijn aan tijden viel ons zwaarder dan gedacht. Daarnaast hadden we het idee landen te bezoeken zonder er echt te zijn, je slaapt immers op de boot en eet wat daar wordt geserveerd, in dit geval Italiaanse (in de oven opgewarmde) toeristenkost, maar nooit iets uit de regio.

Het amusement was ook heel Italiaans, lees: smaakgevoelig. Veel vertoon, weinig wol. We zijn de eerste avond naar een show geweest en hielden het daarna voor gezien - onsamenhangend en de afvallers in de eerste ronde So you think you can dance, The Voice en Holland's got Talent zijn stukken beter. Het was een beetje de Costa Brava op de Costa Serena, met dit verschil dat je op een strand nog op zoek kunt naar een rustig plekje. Op de zonnedekken van de Costa Serena lag je elleboog aan elleboog op je zonnebedje.

Aan boord werden op grote schermen en op televisie beelden vertoond van 'My Costa Movie' waarin de cruise werd samengevat middels actuele beelden. Het liet alles zien waar we niet naar op zoek zijn in een vakantie/reis: de polonaise lopen door het restaurant, je opdirken voor thema-avonden, zij aan zij op een ligbed en georganiseerde bustours.

Hadden we dan een rottijd? Nee hoor, zeker niet. We hebben het een keertje uitgeprobeerd en het was - niet geheel onverrassend - gewoon ons ding niet. We hebben gebruik gemaakt van een ontzettend goede deal (237 euri pp voor zes dagen/zeven nachten) en kregen daarvoor vervoer, eten en onderdak terug. De grootte van de binnenhut viel ons reuze mee en het was ook wel eens prettig om niet steeds de rugzak te hoeven in- en uitpakken. Voor dezelfde periode een auto huren en hotels boeken was bovendien duurder geweest.

Veel heeft Costa niet aan ons kunnen verdienen met hun aanbieding. We trapten niet in het drankenpakket (175 euri pp voor de hele periode wat ons een besparing van ruim 300 euro opleverde) en daguitstapjes hebben we zelf geregeld. Dat scheelde minimaal de helft in de kosten en appelleerde ook meer aan onze normale reisstijl: niet achter de meute aanhobbelen, maar onze eigen weg gaan. Dit doen we dus nooit meer? Ze nooit ‘nooit'. Misschien als we gepensioneerd zijn.