Hoger, verder, dieper, droger, groter - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu Hoger, verder, dieper, droger, groter - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu

Hoger, verder, dieper, droger, groter

Door: roel en eugenie

Blijf op de hoogte en volg Roel en Eugenie

24 Februari 2015 | Nederland, Groningen

We zijn nu ruim twee maanden terug van onze laatste trip naar Myanmar. Dat lijkt nog niet zo lang geleden, maar in ons hoofd doemen altijd weer nieuwe reisdoelen op. Voor dit jaar hebben we onze reisplannen inmiddels ook alweer rond. Het wordt een jaar met een hoog ‘bucket list’ gehalte. Zo gaan we twee van de zeven Nieuwe Wereldwonderen bezoeken: Petra in Jordanië en Machu Picchu in Peru (onze score komt dan op zes uit zeven). Maar we gaan bijvoorbeeld ook twee van de grootste archeologische mysteries die onze wereld kent ontdekken, de Nazcalijnen (Peru) en de moai op Paaseiland (Chili), tevens één van de meest afgelegen bewoonde eilanden op onze aarde.

Verder staan op ons lijstje de droogste woestijn ter wereld (Atacama, Chili), het hoogste geiserveld ter wereld (El Tatio, Chili), de grootste zoutvlakte ter wereld (Salar de Uyuni, Bolovia), de gevaarlijkste weg ter wereld (Bolivia, Roel gaat die op de mountainbike afdalen), de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld (La Paz, Bolivia), het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld (Titicacameer, Bolivia-Peru), één van de diepste canyons ter wereld waar de op één na grootste vliegende vogel ter wereld te zien is (Colca Canyon, Andescondor, Peru), het hoogste gebouw ter wereld (Burj Khalifa, Dubai), de grootste shopping mall ter wereld (Dubai Mall), de moskee met het grootste tapijt en de grootste kroonluchter ter wereld (Sheikh Zayed Moskee, Abu Dhabi) en de moskee met het op één na grootste tapijt en de op één na grootste kroonluchter ter wereld (Sultan Qaboos Moskee, Oman), het laagst gelegen punt op land ter wereld (Dode Zee, Jordanië), het oudste openluchtmuseum ter wereld (Skansen, Stockholm), het qua oppervlakte grootste kasteel ter wereld (Malbork, Polen) en vliegen we goedkoper dan ooit tijdens onze reizen over de wereld (20 euro retour naar Gdansk, Polen).

Hoe gaan we dat doen? De eerste trip staat over 2,5 week gepland. Aanvankelijk zouden we dan twee weken op trainingskamp (Roel)/zonvakantie (Eugénie) gaan, maar omdat Roel vanwege ernstige nek- en daaruit voortvloeiende hoofdpijnklachten al ruim drie maanden niet meer heeft gefietst en niet het type is om twee weken niets te doen hebben we dat gecanceld. Daarvoor in de plaats is een cruise van zes dagen vanuit Dubai gekomen met verder twee stops in Oman en een stop in Abu Dhabi. Daarna blijven we nog twee dagen in Dubai om vervolgens naar Jordanië te vliegen waar we met een huurauto in een week de hoogtepunten van het land bezoeken.

Vervolgens maken we twee citytrips: met Pinksteren gaan we naar de Zweedse hoofdstad Stockholm, voor de vijftigste verjaardag van Roel vliegen we begin juli vanaf Eelde dus heel goedkoop naar de Poolse stad Gdansk. Eind september gaan we tot slot zes weken naar Zuid-Amerika, We beginnen in de Peruaanse hoofdstad Lima om dan via Bolivia af te zakken en te eindigen in de Chileense hoofdstad Santiago. Daarna kunnen we beginnen met plannen maken voor 2016….