Ranking the countries - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu Ranking the countries - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Roel en Eugenie - WaarBenJij.nu

Ranking the countries

Door: roeleneugenie

Blijf op de hoogte en volg Roel en Eugenie

15 Februari 2014 | Nederland, Groningen

Amigos y amigas,

Helaas, het zit er op - 7,5 maand, 33 weken, 230 dagen reizen rond de wereld. De laatste week hebben we niet veel meer gedaan: 's morgens olympisch schaatsen kijken, daarna wat zonnen bij het zwembadje van ons appartementencomplex, 's middags naar het strand van Rodadero. Dat was een beetje Spaanse costa, maar we hadden geen fut meer om nog veel te ondernemen. We zijn nog een dagje wezen kijken in het centrum van Santa Marta (kon niet boeien) en het vlakbij gelegen backpackersbadplaatsje Taganga (waar we ook alleen het strandje van hebben gezien). Gistermorgen zijn we vertrokken vanaf het vliegveld van Santa Marta (met incheckbalie bijna op het strand!) om via Bogota (waar we paspoort en vluchtnummer moesten overleggen om met onze laatste peso's een toblerone van omgerekend 3 euro te kunnen kopen, huh?) en Madrid (waar we een uur nodig hadden om van de aankomstterminal naar de vertrekterminal te komen) naar Amsterdam (met de meest onrustige landing aller tijden) te vliegen. Uiteindelijk hebben we zo'n 26 uur nodig gehad om weer thuis te komen. We zijn toe aan vakantie......:-)

We hebben de afgelopen 7,5 maand in 77 verschillende hotels geslapen, soms op heel bijzondere plekken, soms redelijk luxe, soms niet echt om over naar huis te schrijven, maar in grote lijnen waren we erg tevreden over onze overnachtingsadressen. Zeventien keer zijn we in een vliegtuig gestapt, ontelbare keren in een (minibus), voor ons doen vaak in een taxi, af en toe op een boot en verrassend weinig in een trein (slechts negen keer). Grote vertragingen hebben we niet gehad, slechts twee keer pech onderweg en geen persoonlijke ongelukken, afgezien van wat schaven of stoten. Op één fles water na is niets van ons gestolen en voor zover we weten hebben we onderweg alleen een pen verloren (een wonder) waardoor we alleen wegens slijtage of ophouden met functioneren het een en ander hebben moeten vervangen: 2 paar schoenen, 2 korte broeken, 1 compactcamera, 1 horloge, 1 petje, 1 zaklantaarn, 1 leesbril, 2 tandenborstels, 1 portemonnee, 1 koptelefoon mp3-speler.

Ook qua gezondheid is de reis bijzonder voorspoedig verlopen. Malariamuggen waren opvallend afwezig, ons nieuwe muskietennet heben we maar een paar keer gebruikt (omdat we 'm toch bij ons hadden).  Ondanks een verminderde aandacht voor de hygiëne (het flesje handenwasmiddel gaat vrijwel ongebruikt mee terug naar huis), een tekort aan vitamines (ook al aten we overal alle groenvoer dat ons werd voorgezet, waren we in het verleden overigens altijd erg voorzichtig mee) en in sommige landen wel erg vet eten, bleef ook ander fysiek ongemak ons bespaard. Eugénie lag maar twee keer een dagje ziek op bed en Roel beperkte zich tot twee halve dagen. In grote lijnen voelde Eugénie zich over het algemeen zelfs beter dan thuis, ze had totaal geen last van haar allergieën. Roel had op zijn beurt minder dan normaal last van zijn nek/hoofdpijnklachten. Nog opmerkelijker is dat hij zelfs helemaal geen problemen met zijn rug heeft gehad. Wel heeft hij al sinds Panama last van een dikke rechter voorvoet. En er was dus zijn onfortuinlijke hikperiode in Taiwan waarvoor we ons enige medische consult noodzakelijk achtten. In Colombia werd door hem nog een antibioticakuur ingezet om een steeds hardnekkiger wordende bronchitis de kop in te drukken. Maar dat was het dan ook.

De vaste volgers zullen hebben meegekregen dat het ook financieel prima is gegaan. Tot aan Costa Rica gaven we steeds minder uit dan we hadden voorzien, daarna waren de uitgaven min of meer zoals verwacht. In Colombia gaven we weer wat minder uit ondanks extra uitgaven voor souvenirs en het laten vieren van de financiële teugels aan het eind van de reis. Uiteindelijk hebben we circa 2,5 duizend euro minder uitgegeven dan we verantwoord achtten. Dat kunnen we mooi steken in onze volgende trip, naar we hopen eind dit jaar naar Myanmar. Wat zo'n wereldreis van 7,5 maand dan kost vraag je je misschien af? We hebben het complete overzicht nog niet rond, maar vermoeden op circa 10.750 euro pp uit te komen, van deur tot deur. Had het goedkoper gekund? Zeker weten. Was het dan ook zo leuk geweest? Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. We zijn reizigers tegengekomen die elke peso, won, dollar, rupee, et cetera moesten omkeren. Wij zagen daar de lol niet van in.

We hebben veel gezien en beleefd en het had van ons nog wel een hele tijd langer mogen duren. De afgelopen maanden is ons al verschillende keren gevraagd wat we nu het mooist vonden. Een eenduidig antwoord is op die vraag niet te geven. Het is appels met peren vergelijken. We hebben iconische bouwwerken bewonderd, prachtige landschappen gezien, zeer verschillende fotogenieke dorpjes bezocht, vulkanen beklommen, wereldsteden ontdekt, op idyllische stranden gelegen, op twee van de hoogste gebouwen ter wereld gestaan, op mooie plekken gesnorkeld, een paar keer een fikse adrenalinestoot gehad, nieuwe culturen ontdekt en ons over enkele attracties verwonderd. Maar we doen hieronder toch maar een poging.

1. Indonesië - vooraf de torenhoge favoriet voor de toppositie. Deze werd echter iets moeizamer in de wacht gesleept dan verwacht. Java was ons te druk en Bali vonden we wel erg toeristisch, maar Sumatra was prachtig en authentiek en we hebben heerlijk kunnen relaxen op Lombok en Gili Air. En met een paar van de absolute hoogtepunten van deze reis - orang oetangs spotten, zonsopkomst bij de Bromo vulkaan, de beklimming van de Ijen vulkaan en toch ook de groene  rijstvelden en tempels van Bali - en het lekkerste eten tijdens de hele reis werd de favorietenrol uiteindelijk toch waar gemaakt.

2. Ex aquo Roemenië en Zuid-Korea. Roemenië - de grote verrassing van onze wereldreis. Met name het noorden van het land heeft veel indruk op ons gemaakt met een platteland waar je een stap terug doet in de tijd, pittoreske houten kerkjes en rijk beschilderde kloosters. Het land was bovendien verrassend betaalbaar. We willen hier zeker nog een keer terugkeren.

2. Zuid-Korea - ondanks de taalbarrière het makkelijkst te bereizen land. Alle facetten die we in een reisbestemming zoeken waren goed vertegenwoordigd: moderne wereldstad, rijke cultuur, indrukwekkende natuur en mogelijkheden om actief bezig te zijn. We hebben er zoveel gehiked dat onze schoenen er aan zijn bezweken. Tevens een hoog rariteitsgehalte: DMZ, Trick Art Museum, Penis Park, Love Museum, love hotels.

4. Colombia - het geheim van Latijns-Amerika. Hoewel we tot nu toe geen grote fans waren van Latijns-Amerika is het Colombia toch gelukt om een hoge positie in onze ranking te veroveren. Een kleurrijk, gevarieerd en - voor het grootste deel - zeker ook veilig vakantieland, waarvoor 4,5 week veel te kort waren.

5. Taiwan - Azië in zakformaat. Lelijke architectuur, sfeervolle - en soms aparte - tempels en pagodes, imposante berglandschappen, eenvoudig te bereizen, elke dag chinees eten en verrassend betaalbaar voor zo'n hoogontwikkeld land. Kon niet fout gaan, maar na drie weken hadden we het ook wel gezien.

6. Maleisië - Azië light. Ondanks de mengeling van Indiase, Chinese en Maleise cultuur bleef Maleisië achter bij de verwachtingen. Te modern, te weinig typisch Aziatisch. Dat we er tijdens toeristische topdrukte waren hielp ook niet mee. Maar het blijft wel Azië = altijd goed.

7. Nicaragua - best of the rest. Verreweg de meest authentieke van onze drie Midden-Amerikaanse bestemmingen. Koloniaal erfgoed gaf de doorslag voor een hogere positie.

8. Bulgarije - perfect vakantieland. Goed bereisbaar en goedkoop, maar minder een gevarieerd reisland. Het werd - enkele uitzonderingen daargelaten - al snel een beetje eentonig.

9. Costa Rica - overgewaardeerd en overpriced. Ziplining was één van de gaafste dingen die we gedaan hebben, maar verder herkenden we het beeld uit de brochures niet. Matige prijs-kwaliteitverhouding ook.

10. Panama - herhalingoefening. Na Nicaragua en Costa Rica had Panama ons niet veel nieuws meer te bieden. Het weer werkte ook niet helemaal mee. Pech voor Panama.

Istanbul en Hawaii hebben we niet in de ranking meegenomen. We waren er te kort en konden deze bestemmingen niet als land beoordelen. Voor wie het toch wil weten: beiden zijn van een stevig topvijf niveau.

Ciao en tot de volgende reis, Eugénie en Roel

Tags: wereldreis